بسیاری از قصه هایی که در میان عامه مردم دهان به دهان می شود ریشه و ماجراهایی پیچیده دارد. البته هستند ماجراهایی که صرفا ساخته و پرداخته ذهن مردم هستند و البته به هیچ ریشه و اقعیتی باز نمی گردند . . .
ابوریحان بیش از هزار سال پیش در کتاب صیدنه از این گیاه یاد کرده است. اما در آن سال ها چای را به عنوان دارو می شناختند، و تا قرن ها بعد در ایران هنوز چای به وجه نوشیدنی متداول امروز مصرف نمی شد....
در محله بازار، بنایی قرار دارد که به آن مسجد جامع تهران میگویند و فاصله میان آن دو را نیز بینالحرمین میخوانند. درباره زمان احداث این مسجد، اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گویا ساخت بخشی از آن به دوره شاه عباس دوم صفوی بازمیگردد و سازنده آن نیز فردی به نام رضیالدین بوده است. پس از پایتخت شدن تهران در دوره قاجاریه، بنای این مسجد هم مرمت شد و توسعه ...
در همان سالی که مراکش اعلام استقلال کرد (۱۳۳۵) سلطان محمد پنجم پادشاه مراکش در پاسخ به دعوت رسمی پادشاه ایران قصد سفر به تهران را داشت که مرگ مجالش نداد . اما دهه ۴۰ اوج رفت و آمدها بین تهران و رباط بود. ۲۴ خرداد ۱۳۴۳ محمدرضا شاه پهلوی و همسرش از آمریکا راهی مراکش شدند و روز ۲۳ فروردین ۱۳۴۷ سلطان حسن دوم پادشاه مراکش به تهران آمد . . .
در این نامه فردوست ضمن ابراز وفاداری به شخص امام خمینی (ره) و نیز ابراز انزجار از رفتارهای حکومت پهلوی و شخص شاه از مدنی تقاضا می کند تا برای برخی امور وی را مساعدت نماید . . .
مشروطه خواهان کمتر توانستند از آزادی های اعمال شده در این دوره بهره درست ببرند. آنان به جای مقابله با استعمار و استبداد به مواجهه با دیانت و مقابله با شیخ فضل الله پرداختند. در این میان باید به روزنامه های مشروطه خواه اشاره کرد که دست در دست استعمار به مقابله با روحانیت پرداختند. افسوس که این فرصت مغتنم صرف تلاش های بی موردی شد . . .
ایران در دوره قاجار به تدریج در اقتصاد جهانی ادغام شد. از همین روست که جان فوران، ایران عصر قاجار را کشوری در آستانه وابستگی می داند. این مسئله به تدریج در وابسته شدن بیشتر ایران و افتادن بازار ایران در دست خارجی ها خود را نشان داد . . .
برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر بعد از شکست در طبس گفته بود: «در هر حال، در پایان این گفت و گوها به ما اجازه داده شد طرحهایی را برای عملیات تلافی جویانه در نظر بگیریم، ولی تصمیم اجرای این نقشهها به بعد موکول شد.»
شرق شناسی از مهمترین لوازم آشنایی غربیان با جهان غرب است. جدای از اینکه آثاری که در این زمینه به رشته تحریر درآمد، گاهی قضاوتهای نا به جا و نادرستی را در درون خود داشت. عبارات زیر در باب روایت جیمز موریه در توصیف تخت جمشید طمع و رقابت و جذابیت آنان برای نگارش هویت و ماهیت نقاط مختلف شرق را نشان می دهد . . .
نامه ای درخصوص گله مندی روسا و خوانین قاجاریه از عدم توجه و مرحمت به نامبردگان در واگذاری امتیازات با وجود خدمات آنها و درخواست اعلام نظر و تعیین تکلیف در این مورد
شیخ انصاری از بزرگان و چهره های شاخص اصولیون فقه شیعه بود. در ادامه آنچه می آید نمونه ای از تعامل او با طلاب است. طلابی که البته به چهره ها و اشخاص بزرگی چون آخوند خراسانی تبدیل شدند. داستان زیر روابط این استاد و دانشجو و ارادت آنها به یکدیگر را به خوبی نشان می دهد . . .
در این سند اعلامیه مجمع قاجاریه درباره انتخاب نماینده مجلس شورای ملی از میان شاهزادگان و اعلام زمان رای گیری و جایگزینی نماینده ای به جای مرحوم شاهزاده ثقت السلطنه آمده است
تهران امروز از محله های زیادی تشکیل شده است. برخی از امارها حدود چهارصد محله را برای تهران نام می برند. اما حدود 150 سال پیش تهران از ده منطقه و محله اصلی محمدیه، قنات آباد، سنگلج، دولت، شرق، بازار، حسن آباد، ارگ و عودلاجان تشکیل می شد. در یکی از نقشه های قدیمی به جای مانده از دوران ناصرالدین شاه حد و مرز این مناطق به طور دقیق مشخص شده است.
بانک شاهنشاهی به موجب امتیازنامه ۱۳۰۷، تأسیس و اداره آن به مدت شصت سال به بارون جولیوس رویتر، یهودی آلمانی تباری که تابعیت انگلیس و دین مسیح را پذیرفته بود، واگذار شد.
مسجد و مدرسه سپهسالار نخستین و بزرگ ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است که طراحی آن آمیزهای از معماری ایرانی و معماری مسجدهای استانبول است. به طور کلی طرح این بنا الهام گرفته از مسجد جامع اصفهان و مدرسه چهارباغ اصفهان و مسجد ایاصوفیه استانبول است . . .
شاه نه تنها به مبارزه با فساد در داخل کشور اهتمامی نداشت، بلکه برای جلوگیری از اشاعه فساد نزدیک ترین افراد منسوب به خود نیز تلاشی نمی کرد. این مسئله بی آبرویی زیادی را در کشور برای خاندان سلطنت ایجاد می کرد و گاهی حتی در خارج از کشور نیز بازتاب های بسیار منفی با خود به همراه داشت . . .
مورخان مشروطه خواه تلاش کرده اند تا فضایی را ترسیم کنند که گویی شیخ فضل الله در زمانه مشروطه، عالمی تنها بود که یار و یاوری نداشت. ماجرا دقیقا بر عکس است؛ روز به روز به طرفدران شیخ افزوده می شد و یکی از راه های ایستادگی و اعدام شیخ نیز ترس از نفوذ و قدرت او بود . . .